Jaké jsou zdravotní benefity kořenové zeleniny?

Zelenina patří k nejlepším zdrojům sacharidů a měla by tvořit základ jídelníčku. Obsahuje cenné živiny, vitaminy a minerální látky. Kořenová zelenina, která patří mezi tradiční a nejstarší druhy na našem území, není výjimkou. Je dobrá na polévky, pečená jako příloha, syrová do salátů, a dokonce se používá i jako přísada do koláčů. Jak a čím nám prospívá?

Bohatá na beta karoteny

Mrkev je známá hlavně obsahem beta karotenů, přičemž platí, že čím má tmavší barvu, tím více beta karotenu obsahuje. Ten je lépe stravitelný po tepelné úpravě a jeho vstřebatelnosti napomáhají i tuky. Z beta karotenu si naše tělo vyrábí vitamin A v množství, jaké aktuálně potřebuje. Jeho dostatek je potřebný hlavně pro dobrý zrak (proto se říká, že mrkev je dobrá na oči), pěknou a zdravou pokožku a pleť. Kromě beta karotenu je mrkev zdrojem vitaminu C, vitaminů B komplexu, draslíku, vápníku, hořčíku, železa a dalších karotenoidů (lutein a lykopen). Vláknina obsažená v mrkvi zase napomáhá dobrému trávení a zlepšuje peristaltiku střev. Ideální je kupovat mrkev i s natí, která by neměla být zvadlá.
 

Cenný nejen pro železo

Celer je kořenová zelenina, kterou kvůli jeho specifické a unikátní chuti nemá v oblibě každý. Tu způsobují v něm obsažené éterické oleje, které rostlinu chrání před bakteriemi a plísněmi. Zároveň jim však může vděčit za většinu prospěšných vlastností. Obsahuje provitamin A, vitaminy B komplexu, vitamin E a vitamin K, který naše tělo potřebuje pro správnou srážlivost krve. Z minerálních látek je bohatý především na draslík, hořčík a železo. Právě kvůli obsahu železa se doporučuje při chudokrevnosti nebo ženám během šestinedělí a při silné menstruaci. Za zmínku stojí i obsah pektinu, který kromě jiného snižuje hladinu cholesterolu. Celer má diuretické účinky, pomáhá správnému fungování ledvin a při zmenšování otoků nebo regulování hladiny kyseliny močové. Proto se doporučuje u dny, ale i při artritidě, migrénách a psoriáze.

Antioxidant s vysokým obsahem vitaminu C

Petržel pozitivně ovlivňuje trávení, pomáhá proti nadýmání a neutralizuje zápach z úst. Má také status antioxidantu a pyšní se vysokým obsahem vitaminu C. Pomáhá z těla odvádět přebytečnou vodu a působí tak proti otokům, pomáhá při onemocněních ledvin a močového měchýře. Je také vynikajícím zdrojem draslíku. Ženám se doporučuje při menstruačních bolestech. Při koupi petržele upřednostněte hladké, pevné a středně velké kousky. Vyhýbejte se příliš velkým, dřevnatým nebo měkkým kouskům, které nebudou chutnat svěže.

Nabitá vlákninou

Červená řepa má antioxidační účinky, snižuje krevní tlak, působí protizánětlivě a močopudně. Obsahuje poměrně velké množství minerálů, například draslík, vápník a hořčík. Je proto vhodná u dny, kdy tělo trpí zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi. Je také bohatá na železo, a proto je doporučovaná lidem, které trápí anémie. Je potřeba zmínit i betanin, barvivo odpovědné za výraznou barvu řepy, které snižuje úroveň homocysteinu. Jeho vysoká hladina škodí cévám a srdci a podporuje i vznik obezity. Toto rostlinné barvivo tedy zlepšuje pružnost a pevnost cév a žil.

Řepa je s minimálním obsahem tuku a nízkou kalorickou hodnotou také přítelkyní štíhlé linie. Obsahuje významné množství vlákniny, která pomáhá při hubnutí, snižuje hladinu cholesterolu a usnadňuje práci střevům. Řepová šťáva je životabudič, který kromě jiného podpoří tvorbu žaludečních šťáv. Vhodné je ředit ji vodou a nepít ji najednou ve velkých množstvích (více než 100 ml neředěné šťávy), aby se předešlo trávicím problémům. Řepu je možné konzumovat i syrovou ochucenou olejem a citronem, ale vařená je lépe stravitelná.
 

Je článek užitečný?

5x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Silvia Hadeková

Osobní trenérka, instruktorka skupinových cvičení a výživová poradkyně. Věnuje se především cvičení s vlastní vahou a má ráda cvičební koncepty, které jsou kromě fyzické stránky zaměřeny i na hledání duševní rovnováhy. Zabývá se nutričním koučinkem, v rámci kterého pomáhá lidem najít cestu, jak zlepšit své stravovací návyky.



Související články