Jak poznáte, že vám chybí vitamin C? A jak tomu zabránit?

Lidé se musí spoléhat na jeho doplnění ze stravy nebo výživových preparátů, zatímco většina živých organismů si ho dokáže vyrobit sama. Řeč je o známém antioxidantu, vitaminu C. Kyselina L-askorbová, jak se také nazývá, je však více než jen ochráncem buněk před oxidačním stresem. Proč je pro lidský organismus vitaminovou drogou? Co se stane, pokud tělo nedostane potřebnou dávku?

Jeho konzumace je důležitá!

Zdraví a vitamin C jsou partnery na celý život. Nedostatek „céčka“ totiž v menší, ale i výrazné míře dokáže ovlivnit jejich vztah, a to v negativním smyslu. Sníží se obranyschopnost organismu, zvýší pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění, dojde k poruchám vícerých metabolických procesů, u dětí může vzniknout porucha tvorby kostí, objeví se anémie. Naštěstí jde obvykle o krátkodobou záležitost. Co dělat, aby neměla dlouhodobé trvání? Jak zabránit céčkové hypovitaminóze?

Strava. Jednoduchá a jednoznačná odpověď. Je však potřeba ji blíže specifikovat. Nestačí jíst cokoliv, je potřeba zaměřit se na potraviny, které jsou bohaté na askorbát. Ten se nachází převážně v ovoci a zelenině, tedy v surovinách, které by měly být běžnou součástí našeho jídelníčku. Ne vždy je ale jejich příjem pravidelný, a právě tehdy může dojít k úbytku jeho hladiny. I proto jsou čím dál vítanější formou jejího zvyšování právě výživové suplementy.

K čemu slouží vitamin C?

  • Je nevyhnutelný při syntéze kolagenu, dopaminu, karnitinu, steroidních hormonů v ledvinách a některých neurotransmiterů. Pomáhá regenerovat vitamin E, radikály kyseliny močové – bez jeho přítomnosti je narušen vznik a správné fungování uvedených látek. 
  • Zabraňuje zatížení organismu těžkými kovy, zúčastňuje se metabolismu mědi, železa, žlučových kyselin, kyseliny listové a některých aminokyselin – přispívá k optimálnímu průběhu biochemických procesů v těle.
  • Stimuluje bílé krvinky, díky čemuž dochází k ničení bakterií a vylučování protilátek. Podporuje syntézu látek se silnou antivirovou aktivitou, tzv. interferonů – i proto má důležitou úlohu v rámci imunitního systému.

Jaké jsou nejčastější příznaky jeho nedostatku?

Kurděje (u dětí známé jako Mőllerova-Barlowova choroba) jsou nemoc, respektive stav, který vzniká při vysokém a dlouhodobém nedostatku vitaminu C. Jsou charakteristické ztrátou pružnosti cév, krvácením do kůže, sliznic, kloubů, pod okostici. Typické je krvácení dásní, bolest svalů a kostí. Svými příznaky připomínají i křivici. Malé děti jsou anemické, neklidné, je narušen jejich vývoj. Pokud u člověka příjem vitaminu C klesne pod 10 mg denně, a to dlouhodobě, po několika měsících nastane smrt.

Dobrou zprávou je, že se v současnosti hypovitaminóza objevuje jen v mírné formě a v krátkém čase se dá zvrátit kombinací pestré stravy a farmakologických přípravků. V případě, že přece jen dojde k poklesu vitaminu C, tělo vás o tom informuje následujícími příznaky:
 
  • únava, vyčerpanost, nechuť do jakýchkoliv (i jinak oblíbených) aktivit = bez něj vám chybí energie, jste méně produktivní, přičemž do stejného režimu se pomalu dostává i váš metabolismus. 
  • pomalé hojení ran, mdlá pokožka = má na svědomí i suchou až šupinatou pleť, lámání vlasů a nehtů. Je považován i za vitamin krásy, protože ovlivňuje tvorbu kolagenu, který následně ovlivňuje pevnost a pružnost kůže, ale i obnovování pojivové tkáně v těle.
  • časté nachlazení = odolnost vůči infekcím a virům bez něj klesá, organismus se jim brání mnohem hůře, protože jeho optimální hladina přímo souvisí s imunitou. Avšak v tomto směru je spíše prevencí a nástrojem na zmírnění nebo zkrácení příznaků nachlazení, ne lékem.
  • nedostatek železa = i když anémie může mít různé příčiny, je důležité poznamenat, že vitamin C je potřebný ke vstřebávání železa a je klíčovým faktorem při tvorbě krve.  

Věděli jste, že...?
Na nedostatek vitaminu C umírali už lidé v pravěku. Tuto skutečnost odhalily kosterní nálezy z doby kamenné a bronzové. I později se objevily případy, kdy docházelo k frakturám kostí, vypadávání zubů, krvácení, hnisání kůže, dokonce k jejímu rozpadu. Tyto zdravotní těžkosti postihovaly námořníky a ztroskotance, kteří měli velký a dlouhodobý nedostatek vitaminu C.

Známý je například příběh Jacquese Cartiera. Díky tomu, že mu po zakotvení lodě jeho indiánský přítel ukázal strom, jehož kůra a jehličí obsahovaly vitamin C, vyléčil z uvedených zdravotních problémů celou posádku. V této souvislosti se mluví i o kapitánovi Jamesi Cookovi, který je, kromě jiného, známý i tím, že každý jeho námořník musel denně pít citronovou šťávu. Proto byli britští námořníci nazýváni limetky.

Jak a jakou formou pravidelně doplňovat vitamin C?

Důležitost prevence platí vždy. V tomto případě obzvlášť u kuřáků, těhotných žen, dětí, sportovně aktivních osob, lidí s fyzicky náročnou prací a seniorů. Vysoké emoční vypjetí, stresové situace a některá onemocnění jsou dalším důvodem na kontrolu jeho optimální hladiny. Ta je v tomto případě individuální a je výsledkem správně zvolené kombinace potravin, případně řešením v podobě doplňků stravy.

Věděli jste, že...?
Vitamin C byl celosvětově poprvé izolován až v roce 1927, kdy se o to zasloužil Albert Szent-Györgyi, maďarský biochemik a fyziolog. Látku pojmenoval kyselina hexuronická. Až o 4 roky později se zjistilo, že jde o vitamin C. Kyselinu původně izoloval z kůry nadledvin hovězího dobytka, později z papriky. Za své objevy získal Nobelovu cenu.

Doporučená denní dávka se tedy u jednotlivců liší. Všeobecně platí, že děti do 3 let by měly přijmout cca 50 mg, děti do 10 let přibližně 60 mg. Dospívající a dospělí potřebují 70–100 mg, přičemž tato hodnota se mění vzhledem k výše uvedeným faktorům. Co se potravin týče, jídelníček by měl obsahovat zelí, kapustu, květák, papriku, rajčata, brambory, jablka, jahody, černý rybíz, šípky, kiwi, rakytník, citrusové plody.

Je pravda, že i když přítomnost vitaminu C v uvedeném seznamu není vůbec zanedbatelná, jeho každodenním přísunem v této podobě se nemůže pochválit každý. Alternativou jsou proto doplňky výživy. Existují v různých formách, s různými účinky (v kombinaci s dalšími složkami jich může být vícero), s rychlým nebo postupným uvolňováním.
 

TIP
Výživový doplněk vybírejte nejen podle účinku, ale i formy, která vám vyhovuje nejvíce. Pravidelný příjem vitaminu C zabezpečí tablety, kapsle, šumivé tablety, prášek nebo kapky.

Hypovitaminóza versus hypervitaminóza

Jelikož je člověk odkázán na příjem vitaminu C externě, z potravy nebo různých doplňků výživy, naskýtá se otázka, zda může dojít k „převitaminování“. V první řadě je třeba zmínit, že jde o vitamin rozpustný ve vodě. To znamená, že nedochází k jeho hromadění v organismu. Ten ho totiž vyloučí močí a ponechá si jen množství, které pro své správné fungování potřebuje.

Vitaminové předávkování céčkem však přece jen má jedno ALE. Ledviny jsou pravidelným a nadměrným vylučováním vitaminu zatěžovány, čímž se zvyšuje pravděpodobnost tvorby ledvinových kamenů. Výjimečné nejsou ani těžkosti spojené s trávením, nespavost nebo zkreslené výsledky některých testů. Riziko hypervitaminózy je však velmi nízké.

Je článek užitečný?

1x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články