Proč jsou tuky důležité a odkud bychom je měli čerpat?

I přes snahu odborníků vyvrátit zažité mýty o jednotlivých makroživinách patří tuky v očích mnoha lidí stále do temných zákoutí výživy.

Při slově tuk se nám mnohdy vybaví synonymum slova špatné, nezdravé a nežádoucí. Přitom jsou tuky esenciální živinou, bez které by naše tělo ani zdraví zkrátka fungovat nemohlo. Jak to s touto démonizovanou makroživinou ve skutečnosti je, proč jsou tuky tak důležité a odkud bychom je měli čerpat?

Tuky patří spolu s bílkovinami mezi esenciální živiny. Ty si tělo neumí syntetizovat samo a bezpodmínečně je potřebuje přijímat prostřednictvím potravy. Jejich zastoupení ve vyváženém jídelníčku je nejenom žádoucí, ale hlavně nepostradatelné a nenahraditelné.

Jakou funkci zastávají tuky ve výživě?

Tuky jsou klíčovou živinou pro správnou syntézu hormonů a mají tedy na starosti optimální chod hormonálního systému. Hormonální rovnováha je jedním ze základních předpokladů úspěšně nastaveného zdravého životního stylu. Tato skutečnost signalizuje, že se bez nich zkrátka neobejdeme. Snaha o jejich eliminaci či přílišné omezení může být hazardem se zdravím, což pro ženy vzhledem ke křehkosti hormonálního systému platí dvojnásob. 

Kromě výše zmíněného se tuky starají o správné vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích, mezi které patří vitamíny A, D, E a K. Bez adekvátního zastoupení tuků v jídelníčku naše tělo tyto vitaminy není schopné zpracovat, v čehož konečném důsledku se tedy omezujeme o velmi důležité živiny


Fakt, na kterém se v rámci výčtu benefitů bezpochyby všichni shodnou, je, že tuky v neposlední řadě plní magickou roli nositele chuti a vůně. Stravovací režim bez plnohodnotného zastoupení tuku by byl nejenom nezdravý a nežádoucí, ale mnohdy také chuťově neatraktivní. 

Tuky a dieta

Jedna z největších chyb, které se spousta lidí dopouští při vidině zbavit se přebytečných kilogramů, je vyřazení tuků z jídelníčku. Éra nízkotučných diet byla bezpochyby jedním z největších výživových přešlapů, které kdy spatřily světlo světa. Pravdou je, že tuky jsou vzhledem ke své energetické náročnosti (9,4 kcal na 1 g) živinou, jejíž množství se nevyplácí přehánět ani jedním směrem. To ovšem nemění nic na tom, že kompletní eliminace tuků nepovede k dlouhodobé udržitelnosti a už vůbec ne ke zdravému a funkčnímu tělu.

Kromě vlivu na optimální fungování organismu v sobě konzumace tuků skrývá další benefity, které oceníme i při snaze o redukci či formování postavy. Tuk, který se drží na naší postavě, nemá s tukem přijatým prostřednictvím potravy nic společného. Dnes už totiž naštěstí bezpečně víme, že k tomu, abychom mohli tuk „shodit“, ho musíme i přijímat. Správné tuky prospívají nejenom našemu zdraví, výkonu a spokojenosti, ale také naší postavě. 
 Zdroj: Bruce Mars/Unsplash

Odkud tuky čerpat?

Nasycené tuky, které se dlouhá léta spojovaly s negativními dopady na zdraví, bychom sice neměli konzumovat ve velké míře, ale na druhou stranu se jim nemusíme vyhýbat obloukem. Za předpokladu, že je čerpáme z kvalitních zdrojů, jsou pro nás také klíčové. Najdeme je nejenom v živočišných produktech (například tučné maso a mléčné výrobky), ale také v rostlinných tucích, jako je třeba kokosový nebo kakaový olej. 

Primárním zdrojem tuků by pro nás měly být nenasycené mastné kyseliny, mezi které spadají mimo jiné i známé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Mezi zdroje nenasycených tuků patří například ryby, ořechy a rostlinné oleje (jako třeba slunečnicový, řepkový). 


Tuky, které bychom měli na rozdíl od předchozích zástupců eliminovat, jsou trans mastné kyseliny, které prokazatelně škodí zdraví. Vznikají nešetrnou úpravou nenasycených tuků a vyskytují se převážně v průmyslově zpracovaných potravinách, fast foodu, sušenkách a cukrovinkách nebo pečivu.

Je článek užitečný?

1x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Markéta Gajdošová

Certifikovaná výživová poradkyně, nutriční koučka a spoluautorka knihy Cesta k opravdovému jídlu. Svou práci staví na filozofii racionálního přístupu k výživě s důrazem na kvalitu živin, efektivitu a individualitu. O tématech výživy, fitness a zdravé životosprávy nahrává vlastní podcast, který je dostupný na podcastových platformách pod názvem Marketa‘s Vibes.



Související články