Probiotika jsou elixír života. Proč? A jak je získat?

Slova o důležitosti péče o střevní bakterie na nás v dnešní době číhají na každém rohu. Málokdo ale ví, proč je zdravé bakteriální osídlení střeva tak důležité, jakou spojitost s ním mají probiotika a jak s nimi v kontextu stravovacího režimu zacházet.

Probiotika jsou žhavým tématem na poli výživy a suplementace zcela právem. Doslovný překlad odborného termínu v sobě totiž nese výraz „pro život“. Probiotické bakterie, které osidlují naše vnitřní prostředí, mají vliv na řadu faktorů spojených s celkovým zdravím organismu, optimální funkcí metabolismu a trávení, imunitním systémem a v neposlední řadě i s naší náladou.


Proč bychom se na probiotika měli zaměřit

Tělo miluje rovnováhu. Nejenom v otázce celkového životního stylu, každodenních návyků a stravovacího režimu, ale i v otázce bakteriální vyrovnanosti. Jednotlivé kmeny bakterií, které osidlují našeho tělo, by měly být zastoupeny ve správných poměrech a množstvích. Pokud tomu tak není, dochází ke vzniku nejrůznějších potíží viditelného i neviditelného charakteru, u nichž zpravidla těžko hledáme původ. 

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které napomáhají celkovému zdraví, a především pak zdraví střevního mikrobiomu. Jejich správné zastoupení a případné doplňování je klíčové právě pro zmíněnou rovnováhu prospěšných a škodlivých bakterií. Vhodné zařazení probiotik vede nejenom ke komplexní podpoře optimálního chodu těla, ale také k výraznému zlepšení zažívání a imunity.

Věděli jste, že?
Rovnovážný stav střevní mikroflóry může narušit několik faktorů. Negativní vliv může mít například užívání antibiotik nebo dieta. Probiotika pomáhají obnovit rovnováhu – eliminovat škodlivé bakterie a posílit přítomnost těch užitečných.

Zdroje probiotik

Probiotika se přirozeně nachází v řadě potravin a produktů, které do svého jídelníčku můžeme zařazovat na denní bázi. Mezi vhodné zdroje patří například podmáslí, kefír, acidofilní mléko, jogurty s živými kulturami nebo kysané zelí. Oblíbeným zdrojem posledních let je také kombucha (známá také jako čajová houba). 

Přestože se probiotika dají získávat prostřednictvím stravy, doplňovat je můžeme i formou vhodné suplementace. Mohou se užívat jednak preventivně, jednak dlouhodobě. Spolu s probiotiky je zároveň vhodné konzumovat či užívat prebiotika, tedy nápomocné látky, které zajišťují vhodné podmínky pro tyto prospěšné bakterie. Prebiotika se nachází převážně v ovoci a zelenině.

Přímý nebo preventivní vliv probiotik
Pozitivní účinky probiotik jsou prokázány při různých zdravotních problémech. Sem patří například intolerance laktózy, Crohnova choroba, průjmy, pankreatitida, atopický ekzém atd. Preventivně působí i proti nádorovým onemocněním.

Je článek užitečný?

1x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Markéta Gajdošová

Certifikovaná výživová poradkyně, nutriční koučka a spoluautorka knihy Cesta k opravdovému jídlu. Svou práci staví na filozofii racionálního přístupu k výživě s důrazem na kvalitu živin, efektivitu a individualitu. O tématech výživy, fitness a zdravé životosprávy nahrává vlastní podcast, který je dostupný na podcastových platformách pod názvem Marketa‘s Vibes.



Související články