Pozor, ať vám v těle nechybí důležité látky

Máte pocit, že vedete kvalitní životosprávu a jíte vyváženě, ale přesto jste často unavení, nemocní, podráždění? Nebo zkrátka cítíte, že vaše zdraví nefunguje tak, jak byste si představovali? Potom může být problém v zanedbávání příjmu mikroživin. O co se jedná a jakým způsobem se jejich deficitu vyvarovat?

Mikroživiny jsou látky, které na rozdíl od makroživin (bílkovin, tuků a sacharidů) potřebujeme pouze v malém množství. To ale nemění nic na jejich důležitosti, protože jsou pro správný chod organismu zcela klíčové. Řadíme mezi ně vitaminy a minerální látky.

Proč jsou mikroživiny tak důležité?

Přestože se příjem mikroživin pohybuje v hladinách miligramů nebo mikrogramů, je jeho naplnění zásadním předpokladem optimálně fungujícího metabolismu. Pokud mikroživiny opomíjíme, můžeme jejich deficit v krátkodobém měřítku pocítit ve snížení celkové výkonnosti a schopnosti fungovat v každodenním životě. V dlouhodobém měřítku nás může dovést ke vzniku chronických onemocnění.

Věděli jste o vitaminech, že…?
Vitaminy se dělí na dvě skupiny. První skupina je rozpustná v tucích a patří sem vitaminy A, D, E a K. Tyto se ukládají v játrech. Druhá skupina je rozpustná ve vodě, k těm se řadí vitamíny B a C. Tyto se v těle neukládají, rychle se z něho vylučují, a proto je musíme přijímat ve stravě každý den. Nedostatek vitamínů může vést k různým méně i více vážným zdravotním problémům, jako jsou poruchy zraku, onemocnění kůže či kosterní soustavy, náchylnost k infekcím a snížení imunity, anémie, těžší hojení ran, záněty, poruchy spánku, růstu nebo trávicího traktu atd.


Každá mikroživina má na starosti jiné tělesné pochody a každá čítá desítky funkcí, ale v součtu se jako řídící jednotka starají o naše fyzické a psychické zdraví. Důležitým faktem je, že u fyzicky aktivních lidí, sportovců a lidí s náročným denním režimem je potřeba příjmu mikroživin vyšší, protože jsou na tělo kladeny vyšší nároky než u běžného jedince. Pokud cítíte, že vaše zdraví i přes důraz na kvalitní životosprávu volá o pomoc, velice pravděpodobně budou mikroživiny tím prvním a nejdůležitějším, na co byste měli zaměřit svou pozornost.

Jak mít jistotu, že přijímáme dostatek mikroživin?

Cesta nejvyšší jistoty, která odhalí deficit nebo případný nadbytek těchto látek, spočívá v rozboru krve. Ten poukáže na aktuální hladinu esenciálních živin a podá nejpřesnější informaci o tom, které látky bude potřeba doplnit. Přestože tato analýza nebývá součástí běžného vyšetření, minimálně základní rozbor by neměl být pro praktického lékaře problémem. 

Věděli jste o minerálech, že…?
Minerály v těle představují přibližně 4 % tělesné váhy. Pro fungování organismu jsou potřebné tři skupiny minerálů: makroprvky, mikroprvky (stopové prvky) a ultrastopové prvky. Mezi makroprvky patří například sodík, draslík, vápník, hořčík. Denně jich potřebujeme cca 300 mg. K zástupcům mikroprvků se řadí například mangan, měď, zinek, železo, křemík a jejich denní přísun by měl být cca do 100 mg. Ultrastopové prvky jsou například fluor, jód, kobalt, molybden, selen a jejich příjem na den by měl být menší než 1 mg. Nedostatek minerálů v těle se může projevovat jako slabost a křeče svalů, snížená hustota kostí, suchá pokožka, vypadávání vlasů, lámavost nehtů, srdeční arytmie, podrážděnost a nervozita, poruchy koncentrace, problémy trávicího traktu, bolesti hlavy, poruchy spánku, bledost atd.


Efektivní cestou vedoucí k doplnění potřebných mikroživin je vždy pestrý jídelníček tvořený ze základních potravin nabitých živinami. Průmyslově zpracované polotovary sice poskytnou vysoké množství energie, ale stránka vitaminů, minerálů a stopových prvků adekvátně pokrytá s jistotou nebude. Zaměřte se na kvalitu jídla, volte lokální a sezónní potraviny a vědomě zařazujte do svého jídelníčku potraviny obsahující tělu prospěšné látky.

Přestože bude vždy hrát zásadní roli strava jako taková, je v dnešní době často potřebné podat jí pomocnou ruku ve formě vhodné suplementace. Zvažte koupi multivitaminového přípravku, který bude obsahovat vhodné poměry deficitních mikroživin. Pokud víte, že vašemu tělu chybí konkrétní látka, zaměřte se na její přímé doplnění nejenom prostřednictvím potravin, které ji obsahují, ale také cestou doplňku stravy s jejím obsahem ve vstřebatelné formě.

Je článek užitečný?

3x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Markéta Gajdošová

Certifikovaná výživová poradkyně, nutriční koučka a spoluautorka knihy Cesta k opravdovému jídlu. Svou práci staví na filozofii racionálního přístupu k výživě s důrazem na kvalitu živin, efektivitu a individualitu. O tématech výživy, fitness a zdravé životosprávy nahrává vlastní podcast, který je dostupný na podcastových platformách pod názvem Marketa‘s Vibes.



Související články