Plavání a pohyb ve vodě – méně bolesti, stresu a lepší dýchání

Určitě jste již slyšeli o tom, jak je plavání, na rozdíl od jiných fyzických aktivit, prospěšné i pro lidi, kteří nejsou zvyklí na fyzickou zátěž. V článku vám představíme benefity plavání podrobněji a dáme vám i jeden tip, jak si můžete dopřát fyzickou aktivitu ve vodě i v domácích podmínkách.

Více pohybu, méně bolesti

Nejvíce výhod plavání vyplývá z toho, že každý plavecký styl je tvořen komplexními pohyby, které zapojují svaly celého těla. Díky tomu můžete posílit více svalových partií současně – od rukou přes ramena, prsa, záda, trup až po nohy. V případě, že svaly zatěžujete nerovnoměrně (např. při jízdě na kole, cvičení s činkami atd.), vám plavání může pomoct zbavit se svalových dysbalancí. Jelikož voda lidské tělo nadnáší, jakmile do ní vstoupíte, dojde k odlehčení a uvolnění vašeho pohybového aparátu, který je v běžném prostředí zatěžován gravitací mnohem více. Pobyt ve vodě může uvolnit vaše záda a zlepšit s nimi spojené problémy, například hrbení se, skoliózu nebo vyhřezlou ploténku. Také vám pomůže natáhnout zkrácené svaly, u všech plaveckých stylů se totiž ruce dostávají do vzpažené polohy.

Kvůli výše uvedeným výhodám je plavání ideálním způsobem aktivní regenerace pro sportovce, kteří vykonávají jiné druhy sportu. Dokáže však pomoct i lidem, kteří mají problémy s pohybovým aparátem nebo sedavé zaměstnání. Vhodné je pro všechny věkové kategorie.

Zlepšíte dýchání a odbouráte stres

Plavání nemá příznivý vliv jen na pohybový aparát. Jelikož jde o aerobní fyzickou aktivitu, plaváním zvyšujete vytrvalost, kondici, a dokonce i kapacitu plic. Voda totiž klade plicím při vydechování vyšší odpor než vzduch – i to je důvod, proč mají plavci největší kapacitu plic ze všech sportovců

Pobyt ve vodě a pravidelné dýchání během plavání také snižují tep a pomáhají odbourávat stres. Kromě toho jde o mírný způsob otužování, který zvyšuje odolnost vůči chorobám, ale zároveň neklade na organismus takové nároky jako například pobyt v ledové vodě.

Abyste si nepřitížili

Během plavání nepodceňujte důležitost správné techniky, v opačném případě si můžete i přitížit. Nejčastěji viděným příkladem je plavání stylu prsa se zvednutou hlavou, což zbytečně zatěžuje krční páteř a ztěžuje dýchání. Při plavání v řece nebo v moři si zase dávejte pozor na vysoké teplotní rozdíly mezi vodou a vzduchem během léta. Studená voda může organismu způsobit šok. Proto se, zvlášť pokud máte sluncem přehřátý organismus, nedoporučuje jen tak skočit do vody, aniž byste se nejdříve ovlažili. Respektive, je potřeba do vody vcházet pomalu. Chlorová voda může způsobovat problémy s očima, nezapomeňte si proto plavecké brýle. Kromě toho může chlor překážet astmatikům.

Hýbejte se i doma

Bohužel ne každý má v dosahu plovárnu nebo koupaliště, benefity pohybu ve vodě si však nemusíte nechat ujít ani v domácím bazénu. Jelikož voda nadlehčuje tělo a uvolňuje pohybový aparát, jde o ideální prostředí na cvičení v případě, že zatím nemáte dostatečnou kondici na cvičení „na suchu“, případně pokud máte problémy s pohybem. Na cvičení ve vodě můžete použít i různé pomůcky, například speciální pěnové činky.

Tip pro vás: Pěnové činky do vody inSPORTline
Jsou ideálním nástrojem ke stabilizaci trupu, zlepšování ohybnosti, rovnováhy a posilování horních končetin ve vodě. Činky se používají ve vodním prostředí přesně opačným směrem, než jsme zvyklí na souši. Klasické činky zvedáme proti síle gravitace, naopak při cvičení ve vodním prostředí tlačíme činky dolů proti vztlakové síle vody. Díky tomuto zajímavému efektu procvičujeme všechny svalové skupiny, které kvůli gravitaci není tak snadné procvičit na souši. Pěnové činky do vody jsou skvělou pomůckou pro aqua aerobik, aqua fitness, ale bývají využívány i během rekonvalescence horních končetin nebo jako nadlehčovací pomůcka.

  Díky nadlehčování budou vaše svaly zatěžovány mnohem méně, takže se nemusíte bát počátečního přetížení ani velké svalové únavy. Nadlehčování vodou eliminuje riziko případného úrazu, jakým je natažení, nebo dokonce natržení svalu. Cvičení doma v bazénu navíc může pomoct překonat psychologickou bariéru, pro kterou se neodvažujete navštěvovat posilovnu.

Je článek užitečný?

0x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články