Jak začít s cvičením jógy?

Jóga představuje na jedné straně velmi staré cvičení a učení, jehož počátky sahají daleko do historie. Na straně druhé je určitě možné označit ji za hit posledních let. I lidé, kteří se nikdy pravidelně nehýbali, se často pouštějí do náročných pozic, které na první pohled vypadají jednoduše, ale opak je pravdou. Takovým postupem si ale mohou spíše uškodit, než mít z tohoto krásného cvičení užitek. Jak začít s cvičením jógy?

Není jóga jako jóga

Někdo potřebuje zrelaxovat, někdo se zas trochu natáhnout, odstranit nějaký problém nebo bolest, posílit tělo a mysl, případně potěšit duši. Jóga je komplexní cvičení, ale existuje mnoho druhů jógy a každý je něčím výjimečný. V první řadě je potřeba si uvědomit, proč jógu chcete cvičit a co je vašim cílem. Na základě toho si vyberte. Možná budete muset vyzkoušet více stylů, než si najdete ten pravý pro vás. Pokud vám nesedne jeden, nezavrhněte automaticky jógu jako takovou. Byla by to škoda.

Pro úplné začátečníky, tedy lidi, kteří celkově začínají s cvičením jako takovým, je vhodná Iyengar jóga. Cvičí se pomalu a je zaměřená na pochopení základní techniky jednotlivých pozic a správné postavení. Hatha jóga se také cvičí v pomalém tempu, obsahuje jemnější, oddychovější cvičení. Proto je také dobrou volbou na začátek. Vinyasa jóga je dynamičtější a propojuje pohyb se správným dýcháním. Jde o tzv. flow – plynulé přechody z pozice do pozice. Power jóga je silovější s důrazem na budování síly a flexibility. Obě jsou vhodné spíše pro ty, co už s cvičením jako takovým mají zkušenosti a pomalé pohyby pro ně nejsou to pravé ořechové.

Nezačínejte sami

I když je možné na internetu najít nespočetné množství jógových videí, článků a online kurzů, nezačínejte s cvičením jógy sami, ale pod vedením zkušeného instruktora. Hlavně pokud začínáte s cvičením jako takovým. Doma nedostanete reálnou zpětnou vazbu, nemá vás kdo opravit a i když cvičíte před zrcadlem, všechny chyby neuvidíte. Proto buď navštivte skupinovou lekci, nebo absolvujte individuální kurz. Po čase, když se naučíte základní techniku a správné dýchání, budete moct praktikovat jógu i sami doma.

Začněte zlehka a poslouchejte své tělo

Začátky bývají vždy těžké, ale v tomto případě se rozhodně vyplatí vytrvat. Zařaďte jógu do svého života pomalu, postupně. Vsaďte na pravidelnost a vytvořte si návyk praktikovat cvičení například třikrát týdně po dobu několika měsíců. Později můžete přidat. Stejně tak se hned natvrdo nežeňte do všech jógových pozic. Pružnost ani sílu tělo nezíská ze dne na den. Mnohé pozice vyžadují čas, některé opravdu i roky praxe, proto trénujte i svou trpělivost a poslouchejte své tělo.


Jógu můžete praktikovat jako fyzické cvičení na zlepšení mnohých aspektů svého těla. Vzhledem k tomu, že do velké míry pracuje s energiemi a propojuje tělo a mysl, pravděpodobně se časem dostanete i k její duchovnější stránce. Vše je na vás a o vás. Vezměte si z jógy to, co právě potřebujete a co je pro vás nejlepší.

Je článek užitečný?

5x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Silvia Hadeková

Osobní trenérka, instruktorka skupinových cvičení a výživová poradkyně. Věnuje se především cvičení s vlastní vahou a má ráda cvičební koncepty, které jsou kromě fyzické stránky zaměřeny i na hledání duševní rovnováhy. Zabývá se nutričním koučinkem, v rámci kterého pomáhá lidem najít cestu, jak zlepšit své stravovací návyky.



Související články