Jak začít cvičit? Na strojích, nebo jen s vlastní vahou?

Jak v mnohých jiných oblastech, tak i u cvičení se lidé dělí na dva tábory – na ty, kteří v posilovně nikdy nebyli, a na ty, kteří cvičí pravidelně, a to za každých okolností, i tehdy, když na to právě nemají náladu. Pokud však chcete změnit životní styl a najít kompromis mezi těmito dvěma skupinami lidí, začněte postupně.

Měli byste se snažit změnit jídelníček a obohatit ho hlavně o dostatečný příjem vlákniny a bílkovin, díky čemuž můžete nastartovat celý váš následující den. Kromě toho nezapomínejte na pobyt na čerstvém vzduchu, a samozřejmě na cvičení základních cviků, abyste se dostali do formy. Ptáte se, zda je lepší cvičit s vlastní vahou, nebo je efektivnější, když sérii cviků vykonáte na strojích?

Jaké jsou výhody cvičení na strojích?

Budete překvapeni (nebo možná ani ne), ale už na úvod je třeba podotknout, že cvičení na strojích je méně náročné na technické provedení než cviky s vlastní vahou nebo činkami. Pokud byste například cvičili tlaky nad hlavu v sedě na stroji multipress, s vysokou pravděpodobností byste je odcvičili správně. Díky multipressu můžete dosáhnout kvalitních tréninkových výsledků, zlepšit rovnováhu celého těla a postupně zvyšovat své hranice. Pokud naopak s cvičením jen začínáte a tlaky nad hlavu byste vykonávali ve stoje za pomoci činek, cvičení by nemuselo být technicky správně, čímž riskujete poranění nebo úraz. Správnou techniku je ale potřebné se naučit i při cvičení na strojích, tento fakt by se tedy neměl ignorovat a nemělo by se spoléhat na to, že stroj udělá téměř vše za vás!

I cvičení s vlastní vahou je důležité!

Cvičení s vlastní vahou je mnohem náročnější na správné technické provedení, ale ve většině případů při něm zapojíte celé tělo, a tedy i svaly, které byste při cvičení na stroji nepoužili. Pokud při tomto cvičení používáte pomocné svaly, jste dokonce schopni zvládnout vyšší váhu než na strojích, což znamená, že dáváte svalům větší stimuly k jejich nárůstu a celkovému posílení. Při cvičení s vlastní vahou můžete používat pomůcky na cvičení, jako například závěsný posilovací systém, díky kterému stabilizujete core (jádro) těla, mobilitu páteře, zlepšíte hybnost kloubů a výkon.

Jak tedy správně začít? Cvičit na strojích, nebo jen s vlastní vahou?

Je to individuální. Pokud si však nejste jisti, zda cvičit na strojích, nebo s vlastní vahou, nejlepší bude, když se poradíte s trenérem. Všeobecně ale platí, že byste měli cvičit i na strojích, ale i s vlastní vahou, protože jen takovým způsobem se můžete naučit správně cvičit! Stroje na hubnutí umožňují procvičit celé tělo, hlavně ruce, bříško i nohy, přičemž je jen na vás, jakou úroveň zátěže zvolíte. Cvičení s vlastní vahou je sice náročnější, ale neměli byste na něj zanevřít, hlavně pokud cvičíte déle a troufáte si na náročnější cviky než jen na ty, které můžete odcvičit na strojích.
 

Je článek užitečný?

3x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Petr Kopřiva

Expert na funkční a kondiční trénink a několikanásobný Ironman v triatlonu s více jak 15 letou praxí v oblasti tréninku. Mezi jeho největší úspěchy patří 3 místo na ME v dlouhém triatlonu a účast na MS v Ironmanu na Havaji v roce 2018. Připravil již desítky svých svěřenců na svého prvního Ironmana, od úplných základů redukce tělesné hmotnosti, až po samý vrchol. Specializuje se také na kompenzační cvičení. V rámci funkčního tréninku se orientuje na posilování s vlastní vahou a cvičení s pomůckami. Věnuje se kondiční přípravě sportovních klubů, dětí a mládeže a dlouhodobě spolupracuje se společností inSPORTline na koncepci a samotném natáčení odborných videí o tréninku a jejich produktech.



Související články