Co je třeba vědět před koupí prvního elektrokola

Elektrokola se v poslední době nepochybně těší stále větší popularitě. Proč? Díky bateriím integrovaným do porovnatelně lehčích rámů a vytříbenému designu jsou v podstatě nerozeznatelná od běžných kol. V dnešním světě navíc představují zcela ekologickou variantu, s kterou můžete vyjet do města, ale i do přírody. Ocení je všechny věkové kategorie, které kolo chtějí využívat na kratší či delší vzdálenosti. Pokud se touha po koupi svého prvního elektrokola týká i vás, přečtěte si, co byste v první řadě měli zvážit.

Stupně asistence a kontrola rychlosti

Princip fungování je poměrně jednoduchý – na přehledném displeji si zvolíte stupeň asistence dle vlastní potřeby, zkontrolujete stav baterky, případně informace o ujeté vzdálenosti a aktuální rychlosti. Většina modelů nabízí více asistenčních stupňů, mimo jiné i funkci asistence chůze, která vám ho usnadní vést, pokud na něm zrovna nesedíte.

Aby elektrokolo mohlo být z hlediska legislativy považováno stále „jen“ za kolo s motorovým pohonem (ještě tedy ne motocykl), maximální povolená rychlost, kterou může příslušný motor vyvinout, je 25 km/h. Každé elektrokolo proto musí být nastaveno tak, aby maximální rychlost nepřekračovala tuto hodnotu. Po dosažení této rychlosti se motor vypne a šlapání už je jen na vás. Někteří výrobci ovšem dovolují nastavit maximální hranici dle vlastních potřeb uživatele, ačkoliv to oficiálně nedoporučují. Je tedy třeba počítat s tím, že pokud nastavíte rychlost na vyšší hodnotu než zmiňovaných 25 km/h, z kola se stane motocykl, s čímž přicházejí i další povinnosti, které je potřeba dodržet, než s ním vyjedete na veřejné komunikace. 

Městské, trekingové, nebo horské?

Před koupí byste si měli v první řadě ujasnit, k jaké příležitosti budete své elektrokolo využívat. Každé ráno do práce, na projížďku lesní cyklostezkou či do horského terénu? Na základě způsobu využití se totiž dramaticky liší jejich konstrukce i samotný design.


Pokud se nechcete zpotit při dojezdu do práce nebo na menší nákup, pořiďte si městské elektrokolo. Tato kola disponují nízkou rámovou trubkou, která umožňuje snadné nasedání a sesedání. A toho je v městském provozu požehnaně. Jsou vhodná také pro lidi s různými omezeními pohybového aparátu, proto si ho vychvalují i senioři, kterým se s elektrickou výpomocí jezdí mnohem snáz. Městská elektrokola jsou vybavena blatníky, standardním osvětlením a nosičem, který je pro tyto účely ideální. Mívají malé množství převodů, nejčastěji 3 nebo 7. Nejlépe se s nimi jezdí nejlépe na tvrdém povrchu, překážkou mu ale nebudou ani kratší vyjížďky po polních cestách. Chcete-li jízdu na kole kombinovat s městskou hromadnou dopravou, pak doporučujeme elektrokola skládací. Jejich skládání a následné rozkládání je rychlé a intuitivní. Bez obtíží je vměstnáte i do kufru vašeho automobilu.

O něco robustnější konstrukci nabízejí trekingová elektrokola, která spolehlivě vydrží delší cesty po městě či v lehčím přírodním terénu. Tato kola mají všestranné využití – můžete s nimi na cyklostezky, ale zvládnou i delší výlet po přírodě. V porovnání s městskými koly jsou o něco větší, některá jsou vybavena blatníky či nosiči, ale již to není pravidlem. Plynulejší jízdu v nerovných terénech zajišťuje větší množství převodů, většinou 21. To je značný rozdíl v porovnání s elektrokoly městskými nebo crossovými, která mají převodů nejčastěji 8–10.

Do pořádných kopců si ale pořiďte pořádný MTB, který vám pomůže zdolat i ty nejstrmější překážky. Šlapat do velkých kopců není žádná hračka; k terénní jízdě je potřebný výkonný motor s baterií. Většina horských elektrokol má baterii s motorem připevněnou na středové ose a trubce rámu, ale na trhu najdete už i modely, jejichž výrobci dokázali baterii schovat do samotného rámu elektrokola, a poskytují tak čistý, ničím nerušený design. Co se týče převodů, MTB jich mají spíše méně, většinou kolem 9–12. 
 
Lepší ovladatelnost v nerovném povrchu zajistí odpružená kola. Mohou mít odpruženou buď jen přední vidlici, nebo může jít o tzv. celopéra, která mají odpruženou jak vidlici, tak zadní stavbu. Pokud uvažujete nad odpruženým kolem, připravte se na jeho větší hmotnost, ale i pořizovací cenu a nutnost častějšího servisu. 

Dojezdová vzdálenost

Jak dlouho elektrokolo vydrží je otázka, kterou si položí snad každý zákazník. Dojezdová vzdálenost je ale údaj, který může být poněkud zavádějící. Kolik toho reálně kolo ujede, totiž bude záležet hlavně na hmotnosti cyklisty, náročnosti tratě, stupni asistence, stylu jízdy a dalších faktorech, které výdrž společně více či méně ovlivňují. Tento údaj tedy berte spíše orientačně a zvažte, jaká je vaše tělesná stavba a jak budete kolo využívat.

Pro přibližnou představu o tom, jak daleko v různých situacích dojedete, nabízíme odhady reálného dojezdu dle výkonu baterie daného elektrokola. Pokud výkon baterie (ve watthodinách, tedy Wh) není uveden přímo v popisu, lze zjistit jednoduchým výpočtem. Stačí vynásobit kapacitu baterie v ampérhodinách jejím napětím (např. 14 Ah x 36 V = 504 Wh).

 

Co ještě vědět o bateriích

Jak už bylo naznačeno výše, baterie udává, kolik kilometrů budete schopni ujet. I proto je nejdražší součástí každého elektrokola. Většina moderních elektrokol používá baterie lithiové – déle vydrží a dokážou generovat více energie, než je tomu u ostatních baterií stejné hmotnosti. Lithiové baterie ale potřebují pravidelně dobíjet (nejméně jednou za měsíc), a to i když zrovna nejsou používány. Musí se skladovat v suchu a nesmí být v přímém kontaktu se slunečním zářením.

Z hlediska správného vyvážení kola je důležité její umístění. Ke správnému vyvážení je nejlepší, když je připevněná na rámové nebo sedlové trubce, případně integrovaná přímo do rámu. Kolo s integrovanou baterií navíc působí úhledným a ničím nerušeným dojmem. Levnější a městské modely mají baterii upevněnou v nosiči za zadním kolem, což není z hlediska vyvážení tím nejlepším řešením. Má to ale i své výhody – baterie je na dostupném místě a nabízí prostor k připevnění nosiče na lahev.

Umístění elektromotorů

Kromě baterie se na správném vyvážení podílí také elektromotor, který je hnací silou každého e-kola. Typ motoru se odvíjí od jeho umístění. Může se nacházet buď v náboji zadního či předního kola, nebo na středové ose. Nábojové motory mají jednu nevýhodu – nejsou přímo propojeny s pedály, kadence šlapání při nich tedy nehraje roli. Pokud ale zapnete asistenci, motor zabere nezávisle na tom, jak velkou sílu na pedály zrovna vyvíjíte. V posledních letech vývoje je upřednostňován spíše pohon centrální, kterému se nábojové motory nevyrovnají. 

S předními nábojovými motory se setkáte spíše u městských elektrokol. Baterie je v tomto případě připevněna na nosič a působí jako dobrá protiváha. Jedná se o nejlevnější variantu, která není příliš uzpůsobena k jízdě v terénu; i proto se s tímto typem pohonu nedoporučuje jezdit jinde než na pevném povrchu.

Elektropohon na zadním kole zajišťuje oproti předním motorům lepší přenos točivého momentu. Z toho plyne, že vám kolo v terénu nebude podkluzovat. Zadní část kola je ale v tomto případě více zatížená, jelikož na ní leží váha motoru i baterie současně. Zadní pohon najdeme u levnějších městských, crossových a trekingových modelů. Tento typ pohonu je doporučován spíše pro rekreační jízdu po pozemních komunikacích nebo v mírnějším terénu.

Středový pohon je jednoznačně tou nejlepší volbou. Motor je přímo propojen s klikami a kolo tak díky efektivnímu přenosu síly reaguje na zvýšení dopomoci téměř okamžitě. Umístění na středu kola dokonale vyvažuje rám a zajišťuje optimální polohu těžiště. Otáčky motoru jsou nastaveny tak, aby jízda byla co nejúspornější a dojezd co nejdelší. V porovnání s nábojovými motory má nesporné množství výhod – rozložení hmotnosti, výkon, dojezd… To vše a celkový pocit z jízdy ho staví mezi jednoznačné vítěze.

Rámy a kola – funkčnost a design v jednom

Při výběru elektrokola bychom neměli opomíjet ani vyhovující rám a správnou velikost kol. Výběr rámu se bude odvíjet od vaší výšky a tělesných proporcí. Dnes na trhu najdete rámy dámské, MTB, ale i speciální rámy s ultra nízkým nástupem, který je vhodný zejména pro seniory. Základní představu o tom, jaký rám zvolit, můžete získat s pomocí našeho tabulkového rádce. Zdaleka nejlepší ovšem bude, když si kolo vyzkoušíte naživo. Nejsou-li konkrétní modely dostupné na některé z našich prodejen inSPORTline, můžete si ho tam nechat zaslat. Na prodejně vám personál kolo na požádání složí a vy si tak rovnou můžete vyzkoušet, zda je pro vás to pravé.

S velikostí kol je to podobné – záleží na vaší tělesné stavbě, ale také na preferovaném stylu jízdy či terénu, v kterém se primárně budete pohybovat. Crossová a trekingová kola mají velikost předem určenou, a to 28“. Horské modely mají průměr kol mezi 26“ a 29“, městské modely nabízejí kola mezi 26“ a 28“. Kola s větším průměrem se lépe chovají v náročnějším terénu a snadněji překonávají různé nerovnosti povrchu, například kameny či kořeny. Na jedno šlápnutí zároveň urazí větší vzdálenost a lépe přilnou k povrchu. Kola s menším průměrem méně váží a lépe se ovládají. Hodí se na úzké stezky nebo silnice a na tratě, kde je potřeba často kličkovat.

Menší průměr kol je ideálním řešením pro dámy a cyklisty menší než 165 cm. Kompromisní rozměr 27,5“ je novým „módním“ trendem zvláště u dámských elektrokol – tento rozměr je kombinací snadné ovladatelnosti a komfortu v překonávání různých překážek. Na druhou stranu pro muže a vyšší jedince jsou vhodnější kola o velikosti 29“. 

Několik rad na závěr 

  • Jízda v dešti – přestože má kolo spoustu elektrických součástek, jízda za deštivého počasí nepředstavuje žádné nebezpečí. Kolo je přirozeně stavěné tak, aby odolávalo i té největší průtrži. Problém by nastal jen v případě, kdy by se do vody ponořilo.
  • Údržba – je téměř shodná s údržbou běžného kola. Nedoporučují se vysokotlaké čističe, mohly by totiž poškodit elektronické součástky. Pravidelně kontrolujte řetězy a ozubená kola, která jsou u elektrokol více namáhaná. Řetězy a ložiska občas promažte. Zvláštní péči věnujte baterii – dobíjejte ihned po dokončení jízdy, zvláště pokud na baterii dojde k poklesu o více než 30 %.
  • Přezimování – elektrokolo by mělo být (nejen) kvůli baterii skladováno na suchém a stinném místě, kde je konstantní teplota, ideálně mezi 10 a 20 °C. Baterii i v zimních měsících pravidelně dobíjejte (minimálně jednou za měsíc) a udržujte nabitou na hodnotách 50 až 70 %.
  • Legislativa – dle zákona elektrokolo nesmí jet více než 25 km/h, proto je rychlost nastavena tak, aby tato hranice nebyla překročena. Pokud byste tuto hranici chtěli překročit, mějte na paměti, že se z vašeho e-kola stává motokolo nebo moped, na který už potřebujete řidičský průkaz.

Je článek užitečný?

1989x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články