AIRBIKE: Co to je, jak na to a jak z něj vytěžit co nejvíc?

Možná se na něj podíváte a první, co vás napadne, je „aha, další rotoped“. Airbike ale rozhodně není jen tuctové šlapadlo, jaké najdete i v tom nejběžnějším fitness centru. Je to mimořádně účinná „spalovna kalorií“, na níž posilujete nohy i horní polovinu těla současně, a která vás nikdy nenechá vydechnout. A vlastně je to tak trochu nová kategorie cvičebního nářadí sama pro sebe.

Airbike je jedním z největších trendů v kardio cvičení posledních let. Vypadá povědomě, ale ve skutečnosti vás nejspíš pěkně překvapí. Zatímco klasické rotopedy ke zvýšení zátěže používají váhu setrvačníku v kombinaci s odporovou brzdou, airbike využívá odpor vzduchu generovaného velkým ventilátorem. Možná to vypadá snadně, ale snadné to rozhodně není. Ostatně – aby to šlo snadno, je nejspíš to poslední, co od svého posilovacího stroje chcete. 

Jak to vlastně funguje?

Při cvičení na airbiku je vaším úkolem pohybem nohou i paží roztočit velký ventilátor, který zvyšuje odpor v závislosti na tom, jak rychle šlapete. Takže čím usilovněji na něm cvičíte, tím větší odpor cítíte. Pravděpodobně budete mít po celou dobu cvičení pocit vyčerpání a nedostatečného dechu. Ale přesně to je smyslem tohoto cvičení. Airbike vám totiž nikdy nedovolí zvolnit, jelikož jednoduše není možné dosáhnout horní hranice jeho odporu.
 
Je to proto ideální přístroj pro spalování tuků a budování svalů, který vás bude neustále tlačit mimo vaši komfortní zónu. A o to přece při cvičení jde především. A navíc – váš hrudník, záda, paže, břišní a šikmé svaly při cvičení na airbiku dostávají zabrat hned dvakrát, a to tím, když agresivně šlapete a současně taháte za madla, abyste získali větší rychlost. Na airbiku neztrácíte čas tím, že byste jej museli rozšlapat nebo přeřazovat na jiný rychlostní stupeň. Jeho potenciál ve spalování kalorií je navíc neomezený i tím, že není možné dosáhnout takového výkonu, proti němuž by přístroj nebyl schopen vyvinout odpor.

Typy airbiků ke srovnání

inSPORTline Airbike Basic

Základní ventilátorový rotoped pro domácí využití. Jeho maximální nosnost je 110 kilogramů a je vybaven jednoduchým ovládacím panelem s displejem, který zobrazuje čas, spálené kalorie, překonanou vzdálenost a celkovou vzdálenost (odometr). 

inSPORTline Airbike Lite

Pokud to s airbikem myslíte opravdu vážně, tohle je to nejlepší zařízení vhodné pro domácí cvičení. Lopatky ventilátoru jsou zde širší než u modelu Basic, jeho nosnost je však nižší a celá konstrukce jednodušší než u verzí Pro a Beast. Nabízí intervalové tréninky, ovšem bez možnosti nastavení cílového tepu. 

inSPORTline Airbike Pro

Ventilátorový rotoped střední kategorie je ideální společník do menších fitness center. Jeho robustní rám unese až stošedesátikilového cvičence a jeho srdcem je ovládací panel, který obsahuje sedm přednastavených programů. Můžete zadat i požadovanou tepovou frekvenci a přístroj vám sám poví, jak rychle máte šlapat.

inSPORTline Airbike Beast

Věrný svému jménu, tento přístroj je skutečným monstrem mezi ventilátorovými rotopedy. Jedná se o v každém smyslu profesionální zařízení, které se vyznačuje velmi kvalitním provedením, pevným rámem a ovládacím panelem s přednastavenými intervalovými programy. Ty jsou zaměřeny na vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT), který je efektivní cestou ke snížení hmotnosti a podpoření kardiovaskulárního systému.

Využití

Airbike je samozřejmě možné využít i v dlouhodobějších zátěžových trénincích, ale pole, na kterém opravdu exceluje, jsou krátké cvičební intervaly, při kterých ze sebe vydáte všechno najednou. Dobré jsou pro něj například čtyřicetivteřinové úseky, kdy se snažíte šlapat jako o život a současně vší silou paží pohybujete pákami. Jak už bylo řečeno, čím více zabíráte, tím větší odpor přístroj klade – to znamená, že současně spalujete tuky a budujete svalovou hmotu. Cvičení s airbikem má ale ještě jeden velmi příjemný efekt. Tím, jak se ventilátor při cvičení roztáčí, současně vytváří proud vzduchu, který vás zároveň ochlazuje. To oceníte zejména při cvičení během horkých letních dní.

Největší výhody cvičení na airbiku jsou:

Low-impact (beznárazové) cvičení – s airbikem současně posilujete ruce i nohy, což napomáhá spalování kalorií, a to vše bez zbytečného zatěžování kloubů. 
Nekonečná intenzita a odpor – na rozdíl od jiných typů rotopedů poskytuje airbike výhodu neomezeného odporu větru pro přizpůsobení každé fáze tréninku.

ZDRAVOTNÍ TIP:
Airbike je skvělou alternativou pro ty, kteří nejsou schopni dělat jiné formy kardio tréninku, jako je třeba běhání na běžeckém pásu. Pokud máte například vyvrtnutý kotník nebo trpíte zkráceným flexorem kyčelního kloubu, je airbike dobrou volbou pro bezpečné cvičení. Je to současně skvělý nástroj pro rehabilitaci, protože poskytuje bezpečný pohyb bez dopadu a nárazu. Rovněž umožňuje, aby se oblast poranění pohybovala a prokrvovala, což napomáhá zotavení.

Je článek užitečný?

54x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články